راهنمای خرید پارچه

راهنمای خرید پارچه

راهنمای خرید پارچه

پارچه های متنوع و زیادی در بازار هست , ولی اولین مسئله ای که معمولا در نگاه اول شما رو به سمت یه پارچه جذب میکنه رنگ و طرح پارچست . ولی این فقط یکی از نکات انتخابی برای پارچست , برای انتخاب پارچه ی مناسب نکات دیگه ای هم هست که باید رعایت بشه اینکه آیا پارچه با پوست شما سازگاره؟ آیا پارچه ای که انتخاب میکنید برای دوخت مدلی که میخواید مناسبه ؟ همه ی اینا به اندازه ی رنگ و طرح موقع خرید پارچه مهم هستن .

خرید پارچه - راهنمای خرید پارچه

عواملی که هنگام خرید پارچه باید در نظر گرفته شود :

جنس پارچه

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید , جنس پارچه با توجه به لباسیه که میخواد با اون دوخته بشه . منسوجات به کار رفته در پارچه به طور کلی به عنوان منسوجات طبیعی و منسوجات مصنوعی طبقه بندی میشن .

منسوجات اصلی طبیعی عبارتند از

  • پنبه
  • ابریشم  جین
  • کنف
  • چرم
  • کتان
  • مخمل
  • پشم و

منسوجات مصنوعی هم شامل

  • نایلون
  • پلی استر
  • پشم قطبی
  • ابریشم مصنوعی و…است .

پارچه - راهنمای خرید پارچه

ثبات رنگ پارچه

وقتی پارچه ای رو انتخاب می کنید , باید دقت کنید اون پارچه خوب و با کیفیت باشه و موقع شستشو رنگ پس نده . یکی از راه هایی که میتونید رنگ پارچه ای که میخواید بخرید رو آزمایش کنید , اینه که یه دستمال سفید کوچیک یا یه پارچه نخی رو بردارید اونو مرطوب کنید و بعد اون رو روی پارچه بمالید , اگه پارچه کیفیت خوبی داشته باشه رنگ به پارچه منتقل نمیشه و میتونید مطمئن بشید , اون پارچه موقع شستشو رنگ پس نمیده .

پارچه - راهنمای خرید پارچه

مناسب بودن پارچه برای آب وهوا

موقعیتی که قراره در اون لباس رو بپوشید , نقش مهمی در انتخاب پارچه داره از نظر آب و هوایی . مثلا در جایی که هوا گرمه لباس های نخی گشاد و سبک وزن باید پوشیده بشه . پس باید از پارچه های خنک و سبک استفاده بشه , مثل پارچه های نخی ,حریر و… یا در هوای سرد باید از پارچه های ضخیم و سنگین و گرم استفاده کرد , مثل پارچه پشمی , فوتر ,چرم و…

بودن پارچه برای آب وهوا - راهنمای خرید پارچه

آبرفت

یکی دیگه از نکاتی که موقع خرید پارچه باید به اون توجه بشه , آبرفت پارچه بعد از شستشوی پارچست . یه سری از پارچه ها مثل پارچه های نخی آبرفت دارند , پس بهتره موقعی که پارچه رو خریداری میکنید حداقل 20سانت اضافه تر بخرید . بهتره قبل از دوخت پارچه شسته بشه تا بعد ازدوخت لباس کوتاه نشه .

پارچه - راهنمای خرید پارچه

کیفیت پارچه

یکی از نکته های مهم که در انتخاب پارچه باید در نظر بگیرید , کیفیت پارچست . باید پارچه ای که انتخاب می کنید با کیفیت و بدون پارگی باشه و از نظر رنگ و چاپ و الیاف و…مشکلی نداشته باشه .

 

چند تا از بهترین پارچه ها رو برای لباس با هم بررسی میکنیم :

پارچه نخ پنبه

این پارچه ی طبیعی خیلی راحت و ضد حساسیته و یکی از بهترین پارچه ها برای دوخت لباس راحتی هست و زمانی که هوا گرمه باعث میشه توی تن خیلی خنک سبک و راحت باشه . پس پارچه ی نخ پنبه یکی از بهترین پارچه ها برای فصل تابستان هست .این پارچه خیلی با دوامه و نگهداری از اون هم خیلی راحته و یکی از پارچه های ارزان بازار هم محسوب میشه .

 

پارچه ابریشم

ابریشم پارچه ای زیبا ,شیک , براق و جذاب هست . پارچه ابریشم یکی از پارچه های مجلسی بحساب میاد و برای لباس های شب یکی از انتخاب های عالی هست . ولی نگهداری ابریشم کمی سخته چون پارچه ی حساسیه و میتونه خیلی راحت آسیب ببینه پس به هیچ عنوان نباید اون رو با لباسشویی شست و موقع شستشو با دست هم باید حواسمون باشه نخ کش نشه . پارچه های ابریشمی که تعداد نخ در اونها بالاست با دوام تر و نرم تر هستن . ولی ابریشم های کم نخ ظریفتر هستن و به سادگی میتونن آسیبب ببینن . پارچه ی ابریشمی رو باید از گرما و رطوبت دور نگه دارید .

 

پارچه کتان

کتان پارچه ای خنک و بادوام هست ولی یه عیبی که داره اینه که  خیلی  زود چروک میشه . برای از بین بردن چین وچروک کتان , بهتره اونو مرطوب کنید و بعد اتو کنید . پارچه کتان یکی از پارچه های مناسب برای لباس مردانه هست .

 

پارچه ساتن

پارچه ساتن یه پارچه ی شیک و چشم گیره و از اون برای لباس های شب و مجلسی , لباس خواب و ..استفاده میشه . دوخت لباس ساتن بخاطر جنسی که این پارچه داره کمی سخته , اما انقدر پارچه زیبایی هست که میشه روی این سختی چشم پوشی کرد .

 

پارچه پشمی

دو نوع پشم وجود داره , پشم نرم که برای تولید لباس استفاده میشه و پشم درشت که برای ساخت پتو و فرش به کار میره هنگام خرید پارچه پشمی این نکته رو رعایت کنید که حتما نرم و لطیف باشه . پارچه ی پشمی رو بخاطر خاصیت گرمایی که داره برای فصل سرد استفاده میکنن . این پارچه برای کاپشن یکی از گزینه های عالی هست .

 

 

 

 

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

×